Friday, March 21, 2008

GANTUNG TAK BERTALI


PENGINAYAAN terhadap isteri berlaku dalam pelbagai cara. Selain daripada DIDERA dan DICERAIKAN TANPA NAFKAH,wanita turut menjadi mangsa lelaki apabila DIGANTUNG TIDAK BERTALI.
WANITA YANG DIGANTUNG TIDAK BERTALI ADALAH WANITA YANG DIBIAR ATAU DITINGGALKAN OLEH SUAMI TANPA SEBARANG NAFKAH ZAHIR ATAU BATIN. Wanita ini tidak pula diceraikan tetapi ditinggalkan begitu sahaja oleh suami. Ada kes yang ditemui menyatakan suami tidak balik ke rumah bertahun-tahun sehingga akhirnya dikesan telah pun berkahwin lain.
PERKARA INI BUKAN SAHAJA BERLAKU PADA ZAMAN SEKARANG, TETAPI JUGA BERLAKU DI ZAMAN JAHILIAH LAGI. Setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah melarang perbuatan suami yang menggantung isteri tidak bertali. Ini adalah perbuatan yang tidak bertanggungjawa dan merupakan suatu kezaliman dan yang melakukan adalah berdosa besar.
Ayat Al-Quran ada menyebut : "Jika ada di antara kamu yang berkahwin,maka layanilah isteri kamu dengan baik dan jika sudah tidak ada kesesuaian lagi, maka lepaskanlah ia dengan cara yang baik.

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.