Thursday, January 22, 2009

MINAT SEX ANDA MENURUN?

Jangan biarkan ia berpanjang



Dalam kesibukan tugas harian dan tekanan hidup, aktiviti hubungan seks sering berlaku secara "mengejut" dan lazimnya tiada konsentrasi kepada pasangan berbanding seawal-awal tahun perkahwinan.

Berdasarkan pendapat pakar dalam hal ini, terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada situasi ini, iaitu:

    1.Masalah emosi
    2.Faktor taraf umur atau usia
    3.Taraf hidup sosial
    4.Penyakit, dan
    5.Pengaruh pemakanan


Apa yang amat dibimbangkan ialah keadaan ini akan menyebabkan hubungan suami-isteri akan renggang dan minat menjalin hubungan seksjuga turut menurun.Lantaran itu perasaan kasih sayang juga akan luntur dan menuju "kehancuran".

Pakar-pakar terapi seks telah memberikan beberapa kaedah untuk dilakukan kepada pasangan yang mengalami masalah sebegini. Berikut diperturunkan 8 perkara yang perlu dilakukan secara komited dan bersungguh-sungguh:

PERTAMA: Beriadah dan bersenam

Rajin-rajinlah bersenam atau beriadah terutamanya selepas balik bekerja. Yang paling baik, kedua-dua pasangan akan turun bersama melakukan aktiviti sebegini. Tempat yang paling sesuai adalah di kawasan yang terbuka dengan udara yang segar serta jauh dari "suasana" yang akan menganggu aktiviti seperti berjoging atau berjalan.Tubuh manusia perlu dijana dengan sesuatu yang bermanfaat bagi melancarkan peredaran oksigen di dalam darah. Yang amat digalakkan ialah komunikasi antara kedua-dua pasangan supaya menimbulkan kemesraan dan "jiwa romantik" seperti mana masa awal perkahwinan.

Satu kajian yang telah dibuat diUnited States America mendapati bahawa 26 peratus wanita yang menjalankan aktiviti riadah atau senaman lebih mudah mencapai syahwat atau klimaks (orgasm)ketika bersama suami mereka. Sementara itu, 40 peratus lagi didapati lebih mudah untuk "naik berahi" selepas melakukan senaman. Ini disebabkan oleh aktiviti yang dilakukan akan menjadikan stamina kardiovaskular lebih mantap dan mengelakkan cepat "keletihan" semasa dan selepas melakukan hubungan seks

Menurut Martica Heaner dalam bukunya yang berjudul The Body Transformation Strategytelah menyatakan bahawa puncak berahi hubungan seksual lelaki dan perempuan bergantung kepada pusingan hubungan yang baik,maka penting bagi tubuh manusia mempunyai perjalanan darah yang baik dan sempurna untuk membolehkan organ seks (alat kelamin) berfungsi secara maksimum.

Sambung bacaan KLIK DI SINI

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.